Sabtu, 21 Ogos 2010

Anggota Rela amat penting kepada negara, kata Elron

KENINGAU: Anggota Rela amat penting kepada negara, kata Pembantu Menteri Pelancongan Negeri Sabah Datuk Elron Alfred Angin.

Jesteru beliau menasihatkan anggota pasukan itu di negeri ini supaya proaktif, dan sentiasa memperkasakan penguasaan ilmu.

“Kita mahu anggota Rela yang berilmu, seiring dengan tuntutan Alab Baru,” katannya ketika berucap di Majlis Penyampaian Kad Perlantikan dan Pemakaian Pangkat kepada seramai 105 orang anggota pasukan itu di Sook.

Daripada jumlah itu seorang dinaikkan pangkat Kapten sekaligus dilantik sebagai Ketua Perhubungan Rela Mukim (KPRM), tiga orang dinaikkan pangkat sebagai Lefternan dan 2 orang Lefternan Muda.

Teks ucapan Elron disampaikan oleh Pemimpin Kemajuan Rakyat Sook Charles Ekang.

Elron berkata, sumbangan anggota Rela di Negara ini amat mustahak dan diperlukan sebagai barisan ketiga, dalam susunan menjaga keamanan di Negara ini.

“Jangan ada yang memperlekeh sumbangan mereka,” jelasnnya.

Pembantu menteri itu mahu agar anggota pasukan itu sentiasa aktif, dan memainkan peranan mereka sebagai mata dan telinga kerajaan.

Terdahulu Elron mengumumkan peruntukan khas melalui peruntukan Adun Sook, untuk membiayai pembelian pakaian sergam kepada anggota-anggota itu di kawasan Sook.

Turut hadir di majlis itu ialah Timbalan Ketua Umno Bahagian Pensiangan Ahuar Rasam, yang turut meletakkan harapan agar anggota pasukan itu berkesan kepada tanggungjawab mereka.

Ahuar juga mahu agar semua pihak menghormati pasukan itu sebagai barisan penting dalam institusi keselamatan negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails