Sabtu, 21 Ogos 2010

Penghuni rumah panjang Kg Salarom Taka turut sambut Hari Kemerdekaan

SAMBUTAN Hari Kemerdekaan yang disambut dengan sederhana pada tahun ini kerana menghormati bulan Ramadan tidak lari pada konsep menghayati erti kemerdekaan dan menghargai jasa pemimpin-pemimpin terdahulu yang telah memperjuangkan kemerdekaan.

Hari kemerdekaan yang disambut di peringkat kebangsaan dan di peringkat negeri dan seterusnya di peringkat daerah membuktikan detik kemedekaan masih segar dalam ingatan masyarakat pelbagai kaum di negara yang merdeka ini.

Malahan ia turut disambut diperingkat kampung-kampung terpencil di Sabah terutama di kawasan pedalaman.

Demikianlah halnya dengan penghuni rumah panjang Kg. Salarom Taka yang tidak ketinggalan menyambut Hari Kemerdekaan dengan cara sedarhana tetapi penuh bermakna kerana dapat membangkitkan semangat cintakan negara di kalangan penduduk kampung itu.

Menurut Pengerusi Majlis Desa Kg. Salarom Taka, Anthony Amin, penduduk kampung yang terpencil itu mengadakan sambutan pada setiap tahun.

Namun pada tahun ini suasana bertambah meriah walaupun ia disambut sederhana kerana menghormati bulan Ramadan.

Katanya, pada tahun ini selain diserikan dengan kibaran jalur gemilang dan bendera negeri, suasana bertambah meriah dengan pertandingan keceriaan halaman rumah panjang sebagai satu pengisian sambutan Hari Kemerdekaan.

Dalam pertandingan ini dua lot digabung menjadi satu kumpulan dalam pertandingan itu yang mana masing-masing menghias bahagian hadapan rumah panjang dengan pelbagai bunga dan perhiasan berbentuk kraftangan yang menghiasi halaman rumah panjang.

Inilah suasana yang amat menarik di rumah panjang Kg. Salarom Taka sempena sambutan bulan kemerdekaan pada tahun ini.

Hadiah dalam pertandingan itu disumbangkan oleh Datin Aisah Hj. Azlan isteri kepada Ketua Umno Bahagian Pensiangan, Datuk Abdul Ghani Datuk Yassin.

Johan dalam pertandingan itu disandang oleh lot 19 dan 20 yang diberi nama Selangit milik keluarga Sangau Ompohol dan Ansabung Endim.

Sementara tempat kedua disandang oleh lot 5 dan 6 (Sumintobol) milik keluarga Lumiros Tawau dan Taihing Anginsu.

Manakala tempat ketiga jatuh kepada lot 17 dan 18 (Sambulata) milik keluarga Rami Ompohol dan Samaan Ompohol.

Johan dalam pertandingan itu menerima sebuah piala pusingan yang diberi nama Piala Datin Aisah, sebuah piala iringan, wang tunai dan hamper. Tempat kedua dan ketiga masing-masing menerima piala, wang tunai dan hamper.

Sambutan Hari kemerdekaan peringkat Kg. Salarom Taka itu turut diserikan dengan persembahan lagu-lagu patriotik yang berkaitan dengan kemerdekaan yang dipersembahkan oleh murid-murid Sekolah Kebangsaan (SK) Salarom dan belia kampung itu.

Sempena dengan sambutan Hari Kemerdekaan itu majlis berbuka puasa turut diadakan yang dihadiri oleh Ketua Umno Bahagian Pensiangan, Datuk Abdul Ghani Datuk Yassin; Timbalan Ketua Umno Bahagian Pensiangan, Ahuar Rasam; Naib Ketua Umno Bahagian Pensiangan, Wahanin Ismail; mantan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Nabawan, Ulin Datuk Pamiang; Ketua Wanita Umno Pensiangan, Zaiton OKK Anik; Naib Ketua Wanita Umno Keningau, Rainah Juanis; barisan AJK Bahagian, Wanita, Pemuda dan Puteri Umno Pensiangan.

Selepas majlis berbuka puasa, Ghani dan semua umat Islam yang hadir menunai solat Tarawih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails