Sabtu, 21 Ogos 2010

Bekas Pelari Pecut Bakal Juara Dalam Politik

Oleh Kristy Inus

SOOK, (Keningau) 29 Feb Bernama) -- Selepas meninggalkan balapan pada awal 80an, bekas pelari pecut Datuk Ellron Angin kini bersedia menghadapi cabaran yang berlainan -- untuk menjadi juara dalam politik.
Bekas juara negeri dan pelari pecut negara, yang mendominasi pasukan untuk perlumbaan acara 100 meter dan 200 meter di Negeri Di Bawah Bayu ini, 20 tahun lepas, kini menyertai perlumbaan lain yang tidak membabitkan spike atau perlumbaan pada balapan.
Beliau akan bertanding sebagai calon Barisan Nasional (BN) untuk kawasan pilihan raya Sook pada pilihan raya umum 8 Mac ini.
Dalam pertandingan ini, bekas ahli sukan itu, bukan hanya memikul beban untuk mengekalkan kerusi itu bagi parti pemerintah tetapi juga meneruskan legasi Presiden Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) Tan Sri Joseph Kurup, penyandang kawasan pilihan raya negeri Sook.
Timbalan presiden PBRS berusia 49 tahun itu, akan bertanding menentang Paul Gitang dari Parti Keadilan Rakyat (PKR), Sidum Manjim dari Bersekutu dan calon bebas, Suaidin atau Shuhaiddin Langkab.
Walaupun dianggap sebagai muka baru, Ellron, yang berketurunan campuran Murut-Dusun yang berasal dari Sook, yakin untuk mengekalkan kerusi itu yang sentiasa mengalami masalah dan isu, satu kawasan pilihan raya di kawasan pedalaman di bawah bahagian Pensiangan yang kaya dengan kegiatan pertanian.
Dilahirkan di Kampung Biah, Ellron, dengan Kurup, sejak tiga tahun lepas, telah melayani masalah penduduk pedalaman di Sook, yang kebanyakan kurang dalam kemudahanan infrastruktur asas seperti bekalan elektrik dan air paip."Walaupun sebelum saya dinamakan sebagai calon BN, saya telah membuat penyelidikan mengenai masalah yang dihadapi penduduk. Masalah utama ialah hampir 70 peratus rumah di sini tidak mendapat bekalan air sementara kampung di kawasan pedalaman tidak ada kemudahan elektrik," katanya kepada Bernama di Kampung Biah di sini baru-baru ini.
Beliau berkata kerajaan BN bukan hanya cuba mendapatkan bekalan air bersih kepada penduduk, tetapi juga meminta sumber air baru bagi memastikan bekalan air tidak terganggu dalam masa jangka panjang."Bagi bekalan elektrik, ia di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9)...perhubungan dari Sook ke Batu Lunguyan sudah siap hampir 90 peratus dan akan beroperasi pada Jun ini," tambah beliau. Topik yang hebat diperkatakan di Sook ialah calon BN mahu menangani isu tanah dan PBRS mempunyai satu biro untuk mengendalikan isu ini.
Ellron berkata presiden PBRS sejak beberapa tahun lepas telah banyak membawa perubahan di kawasan pilihan raya ini dan berjanji untuk meneruskan kerja baik Kurup dalam perkara pembangunan di Sook.
Berbekalkan pengalaman dalam arena politik dan pengetahuan mengenai orang tempatan, Ellron tidak bimbang mengenai pertandingan pada pilihan raya ini."Apabila saya melihat lawan saya, mereka nampaknya mempunyai persamaan...saya tidak nampak sesiapa daripada mereka menyelesaikan masalah penduduk di sini. Mereka juga bukan dari Sook tetapi penduduk Sook boleh menilai dan memilih siapa mereka hendak undi," tambah beliau.
Keyakinan beliau disambut dengan positif daripada penduduk Sook yang ditemui dan ditemuramah Bernama.Hamini Mansuh, 43, yang menjalankan perniagaan runcit bagi keluarganya berkata reputasi Ellron mendahuluinya dan dengan muka baru adalah lebih baik untuk kawasan pilihan raya itu.
Seorang penduduk Kampung Binuou Ulu, Thomas Limsayong, 47, berharap bakal anggota dewan undangan baru itu boleh membantu mereka menangani masalah di sana dan meningkatkan pembangunan kawasan pilihan raya itu."Sebenarnya kawasan pilihan raya ini memerlukan banyak bantuan daripada anggota dewan undangan negeri itu. Isu masalah tanah, air dan bekalan elektrik mestilah diberikan perhatian," tambah beliau.
Abdul Rechip Tinandu, 36, yang juga pengerusi Jawatankuasa Pembangunan dan Keselamatan (JKKK) Kampung Tiulon, berkata:"Harapan kita ialah sebagai seorang muka baru, beliau memberikan nafas baru kepada penduduk Sook...beliau muda dan bertenaga, jadi kita harap beliau boleh bekerja dengan mudah dengan kita.""Calon BN tidak mempunyai masalah memenangi hati penduduk di sini kerana mereka mahu perubahan dan tidak ada sebab untuk kita menyokong calon lain," tambah beliau.
Dari 1975 hingga 1978, Ellron mewakili Sabah pada peringkat bawah 100 meter dan 200 meter. Dari 1978 hingga 1983, beliau mewakili Malaysia dalam Sukan SEA sebanyak tiga kali dan Sukan Asia sekali. Beliau memperoleh ijazah dalam pendidikan jasmani pengkhususan dalam pengajian sukan dan sarjana dalam sukan sains pengkhususan dalam pentadbiran sukan dari Indiana State University, Amerika Syarikat dari 1986 hingga 1990.
Ellron kemudian kembali ke Sabah dan memulakan kerja sebagai jurulatih Lembaga Sukan Saba, pengurus Kompleks Sukan Keningau dan pengarah projek Gemilang.Beliau juga setiausaha politik di tiga kementerian negeri yang berlainan sebelum melibatkan diri dalam politik pada 1994. Pada 1994, beliau bertanding dalam pilihan raya umum di bawah lambang BN untuk kawasan pilihan raya parlimen Keningau tetapi tewas kepada presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) Datuk Seri Joseph Pairin Kitingan, ketika itu pembangkang.
-- BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails