Sabtu, 21 Ogos 2010

Berita Dari Pedalaman SabahBerita mengenai peristiwa-peristiwa yang berlaku di sekitar kawasan pedalaman Sabah terutamanya di daerah Keningau, Tambuna

NABAWAN: Kerajaan memandang serius pembangunan dan peningkatan pendidikan kepada masyarakat luar bandar untuk merealisasikan impian gagasan Perdana Menteri 1Malaysia rakyat didahulukan pencapaian diutamakan.

Pembantu Menteri Pertanian Dan Industri Makanan Sabah, Datuk Bobbey Suan, berkata pembangunan pendidikan yang lebih mapan juga menjadi landasan untuk mencapai wawasan 2020.

Rakyat keseluruhannya pada ketika itu nanti akan menikmati pembangunan dan kemajuan dalam pelbagai aspek dan tidak ada lagi jurang perbezaan antara masyarakat bandar dan luar bandar.

Bobbey yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Nabawan berkata demikian semasa berucap di majlis penangguhan program kecemerlangan pendidikan peringkat daerah yang dianjurkan oleh Pejabat Pembangunan Negeri Sabah (PKNS) dengan kerjasama Pejabat Pelajaran Daerah yang dikelolakan oleh Dynamic Training Development di dewan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Nabawan di sini, pada Ahad.

Bobbey berkata, dengan berlakunya perubahan pada dasar pendidikan negara maka wujudnya program lonjakan pendidikan luar bandar dan ini salah satu cara kerajaan memartabat dan memberi keutamaan pendidikan di kalangan masyarakat luar bandar untuk persaingan pada zaman globalisasi kini.

“Ilmu amat penting dalam kehidupan dan hanya dengan ilmu serta pengetahuan kita dapat memahami gagasan Negara,” katanya.

Justeru itu katanya, adalah menjadi tanggungjawab semua pelajar supaya belajar bersungguh-sungguh kerana pelajaran amat penting untuk menjamin masa depan yang lebih cerah.

“Pelajar perlu bertindak proaktif, dedikasi, berdisiplin dan efektif untuk menjadi insan yang lebih berkualiti,” tambahnya.

Dalam masa yang sama Bobbey turut menyarankan para ibu bapa dan masyarakat yang belum berdaftar dengan e-Kasih supaya bertindak cepat mendaftar agar segala saluran bantuan dari kerajaan dapat dilaksanakan dengan pengenalan data melalui kendalian Jabatan Kebajikan Masyarakat menerusi Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) Jabatan Perdana Menteri, katanya.
Seramai 150 orang pelajar dari tiga buah sekolah Menengah iaitu SMK Nabawan, SMK Nabawan 2 dan SMK Sepulot mengikuti program yang berlangsung selama tiga hari itu.

Hadir sama Pegawai pelajaran Daerah, Osman Aganduk; Pemimpin Kemajuan Rakyat (PKR) Nabawan, Jubilin Kilan; Pengetua SMK Nabawan II, Mike Eping dan Pengurus Dynamic Trainning Development, Irene George.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails