Sabtu, 21 Ogos 2010

Usahasama Safoda, LKTNS majukan pertanian di Sook

KOTA KINABALU 7 Ogos – Lembaga Kemajuan Perhutanan Sabah (Safoda) dan Lembaga Kemajuan Tanah Negeri Sabah (LKTNS) hari ini menandatangani memorandum persefahaman (MoU) bagi mengusahakan kawasan di Sook untuk pembangunan pertanian.

MoU itu ditandatangani oleh Pengerusi LKTNS, Datuk Sapawi Ahmad dan Pengerusi Safoda, Datuk Masrani Parman dengan disaksikan oleh Timbalan Ketua Menteri, Datuk Yahya Hussin yang juga Menteri Pertanian dan Industri Makanan.

Turut hadir Timbalan Pengerusi Safoda, Tan Sri Ibrahim Menudin dan Pengurus Besar LKTNS Jhuvarri.

Jhuvarri ketika memberi taklimat berkata, projek pembangunan tanah milik Safoda itu bakal mencetus pembangunan fizikal dan ekonomi di samping memberi peluang pekerjaan kepada sekurang-kurangnya 500 orang dalam pelbagai bidang.

Menurutnya, antara objektif usahasama pembangunan ladang sawit antara LKTNS dan Safoda ialah sebagai pemangkin utama pembangunan industri sawit di pendalaman Sabah.

Katanya, dalam tempoh masa lima tahun projek tersebut berjalan, pelbagai kemudahan awam akan turut dibina seperti sekolah, hospital dan segala macam kemudahan lain.

”Usahasama ini mewujudkan sebuah kawasan pertumbuhan ekonomi luar bandar yang akan meningkat taraf hidup penduduk di situ dan kawasan berhampiran.

“Ini sekali gus membantu mengurangkan kadar kemiskinan di kalangan masyarakat setempat melalui pengwujudan pekerjaan dan mengaktifkan aktiviti sosio ekonomi,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails