Sabtu, 21 Ogos 2010

Kerusi DUN di kawasan pedalaman sudah dicadang ditambah, kata Sairin

KENINGAU: Ketua Umno Bahagian Keningau Datuk Haji Sairin Haji Karno berkata, pewujudan kawasan baru pilihan raya di kawasan pedalaman telah dirangka bagi memberi ruang kepada Umno mendapat kuota sekurang-kurangnya satu kerusi dalam satu kawasan Parlimen pada pilihan raya akan datang.

Bagi kawasan Parlimen Keningau yang kini mempunyai tiga kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) iaitu DUN Liawan, DUN Bingkor dan DUN Tambunan akan dipecahkan kepada dua kawasan Parlimen.

“Kita telah mencadangkan Parlimen Keningau kekal dan mempunyai tiga kawasan DUN iaitu Liawan, Bingkor dan Apin-Apin,” katanya semasa berucap merasmikan mesyuarat perwakilan Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri Umno Bahagian Keningau di dewan masyarakat di sini pada Sabtu.

Hadir sama di majlis perasmian gabungan tiga pergerakan Umno Bahagian itu Ketua Pergerakan Wanita Umno Keningau, Amelia Ajun; Ketua Pergerakan Pemuda yang juga Ketua Pemuda Umno Sabah, Azman Hj. Ruslan dan Ketua Puteri, Junaidah Sapli.

Ketua Pergerakan Wanita Umno Pensiangan Zaiton OKK Anik, Ketua Pemuda Umno Kudat Sharif Sahar Sharif Andeng dan Ketua Puteri Umno Pensiangan Norhafizah Muhamin masing-masing menjadi pemerhati dari Umno Negeri ketiga-ketiga pergerakan itu.

Sairin yang juga Pembantu Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Liawan berkata, kawasan DUN Tambunan dicadang menjadi kawasan Parlimen Tambunan dan dua kawasan DUN telah dicadang.

Katanya, pengwujudan kawasan baru DUN di kawasan Parlimen Pensiangan juga telah dicadang.
“Jika cadangan itu diluluskankan oleh Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) maka kawasan Parlimen Pensiangan akan mempunyai satu lagi kawasan DUN baru yang dicadang iaitu DUN Pegalan dan mengekalkan dua kawasan DUN sedia ada iaitu Sook dan Nabawan” katanya.

Beliau berkata, apabila DUN baru itu diwujudkan nanti, Umno Pensiangan boleh mendapat kouta kerusi pada pilihanraya akan datang.

Tambahnya, pengwujudan kawasan baru sama ada Parlimen dan DUN dalam persempadanan semula kawasan pilihanraya penting bagi membolehkan Umno yang menjadi tukang belakang kerajaan Barisan Nasional (BN) mendapat sekurang-kurangnya satu kerusi bagi satu kawasan Parlimen.

Pada masa ini katanya, Parlimen Pensiangan mempunyai dua kawasan DUN iaitu Sook dan Nabawan di kerusi Parlimennya diberikan kepada diberikan kepada Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) dan kerusi DUN Sook juga milik PBRS manakala DUN Nabawan diberikan kepada UPKO.

Sairin yakin jika satu lagi kawasan DUN diwujudkan di kawasan Parlimen ini ia boleh diberikan kepada Umno.

“Begitu juga jika kawasan Parlimen Tambunan dapat diwujudkan mungkin Umno boleh memiliki salah satu daripada kerusi DUN yang bakal diwujudkan,” kata Sairin.

Dalam masa yang sama Ketua Umno Bahagian Keningau itu mengingatkan ketiga-ktiga pergerakan Umno Bahagian itu agar terus mendukung kepimpinan Umno Pusat di bawah pimpinan Presiden Parti Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak dan Umno Sabah yang diketuai oleh Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman.

Dan yang lebih penting katanya, ketiga-ketiga pergerakan parti ini perlu turun padang mendekati ahli masing-masing diperingkat cawangan dan masyarakat keseluruhannya bagi merealisasikan gagasan Perdana Menteri 1Malaysia rakyat didahulukan pencapaian diutama.

Sairin dalam ucapan turut meminta agar peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dikekalkan.

Katanya, UPSR wajar dikekalkan kerana ia masih releven bagi mengukur pencapaian murid sekolah rendah sebelum melangkah ke sekolah menengah.

Sementera itu Ketua Pergerakan Pemuda Umno Keningau Azman Hj. Ruslan yang mewakili ketiga-ketiga pergerakan itu berkata, asas perjuangan Umno sebenarnya adalah membela nasib rakyat.

Katanya, rakyat diperingkat akar umbi mengharapkan perkhidmatan yang terbaik daripada pemimpin-pemimpin atasan.

Justeru itu katanya, pemimpin-pemimpin Umno di semua peringkat perlu mendekati rakyat dan menyelami jiwa mereka yang selama ini mengharapkan pembelaan bagi membolehkan BN terus mengekalkan kuasa pada pilihanraya ke 13 akan datang.

Azman yang juga Ketua Pemuda Umno Sabah dalam ucapannya berharap Umno Sabah kekal sebagai simpanan tetap Umno.

Katanya, kecemerlangan Umno di negeri ini dapat dikekalkan jika pemimpin-pemimpin terus mendekati ahli-ahli di peringkat akar umbi dan memenuhi kehendak mereka.

Dalam hal ini katanya, ketiga-tiga pergerakan dalam parti perlu memainkan perana masing-masing memastikan ahli-ahli terus releven dalam jiwa mereka.

Beliau berkata, terdapat ahli parti menganggap Umno tidak lagi releven kerana mereka merasa terabai dan dipinggirkan. “Mereka inilah yang perlu didekati agar Umno kembali releven dalam jiwa mereka.” kata Azman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails