Selasa, 24 Ogos 2010

Kenyataan Tan Sri Joseph Kurup Berkenaan Lori Balak jalan Sook

NABAWAN: Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Tan Sri Joseph Kurup meminta supaya pihak yang berkuasa mengambil tindakan terhadap pemandu-pemandu lori balak yang tidak mematuhi peraturan jalan raya. Katanya, tindakan perlu diambil terhadap pemandu yang terbabit kerana mereka tidak menghiraukan keselamatan pengguna yang lain terutama pengguna kenderaan kecil dan pejalan kaki.

“Mereka menganggap jalan raya adalah jalan mereka sendiri dengan membawa muatan yang lebih sehingga melebihi had panjang yang dibenarkan dari trak lori malah ada yang membawa muatan melebihi lebar trak,” katanya kepada Times New Sabah selepas melepaskan rombongan Konvoi Jalur Gemilang sempena bulan kemerdekaan yang ke daerah Tawau di simpang Pejabat Daerah di sini kelmarin.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kemalangan maut yang membabit pelajar tingkatan tiga Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Nabawan II yang dipercayai terkait pisau bulldozer yang diangkut sebuah lori trailer di Kg Tetagas pada Khamis.
Kurup yang juga Ahli Parlimen Pensiangan berkata, ramai pengguna terutama pemandu kenderaan besar tidak mematuhi jalan raya sehingga menghalang dan membahaya kepada pengguna yang lain.

“Jika terdapat pemandu yang berbuat demi- kian, tindakan wajar diambil oleh pihak berkuasa terutama Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) kepada mereka,” tegas Kurup.
Katanya, perbuatan pemandu seumpama itu jangan dibiarkan berterusan kerana ia mengancam keselamatan pengguna jalan raya yang lain. Selepas melepaskan rombongan konvoi 46 buah kenderaan anjuran Biro Tata Negara (BTN) yang diketuai oleh Pengarahnya Datuk Haji Ibrahim Saad itu Kurup menziarahi keluarga mangsa kemalangan di Kg. Tetagas.

Hadir sama Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Elron Angin, Pegawai Daerah Nabawan Bubudan O.T Majalu, ketua-ketua jabatan dan pemimpin- pemimpin masyarakat
Sumb: Akhbar Sabah Times, 23 Ogos.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails