Sabtu, 21 Ogos 2010

Rumah terbakar: Empat sekeluarga nyaris rentung

Nyaris rentung

17th August, 2009 NABAWAN: Empat sekeluarga nyaris rentung apabila rumah mereka terbakar pada kira-kira jam 3 pagi di Kg. Labang sepulut kira-kira 80 kilometer dari sini pada Jumaat lepas.

Mujurlah kepantasan bapa muda menyelamatkan dua anaknya masing-masing berumur tujuh dan lima tahun di samping isterinya yang sempat menyelamatkan diri.

Bapa kepada dua anak itu Naulin Sisiop 26, memberitahu, beliau menyedari kebakaran itu setelah api sudah merebak hampir bilik tidur mereka.

“Kerana memberi keutamaan kepada nyawa, saya hanya dapat membawa dua anak saya bersama isteri keluar dari rumah yang sudah separuh terbakar,” kata Naulin ketika ditemui di tempat kejadian.

Katanya, semua harta benda termasuk barang-barang kemas dan dokumen-dokumen penting tidak dapat diselamatkan.

Akibat kebakaran itu Naulin menganggarkan kerugian membabitkan kos rumah dan harta benda lebih kurang RM30,000.00 tidak termasuk anggaran padi sebanyak 20 karung yang turut musnah dalam kebakaran itu.

Naulin tidak menolak punca kebakaran itu dari bahagian dapur kayu api yang mereka gunakan berpanjangan sehingga tengah malam kerana memasak ubi kayu untuk dibuat tapai sebagai satu persiapan majlis tradisi ahli keluarga sebelum kebakaran itu berlaku.

Namun Naulin bersyukur kepada Tuhan kerana menyelamatkan mereka dalam kebakaran itu.
“Walaupun kami tinggal sehelai sepinggang dan kehilangan segala-galanya tetapi saya bersyukur kerana kebakaran yang berlaku pada waktu subuh itu tidak membabitkan kemalangan jiwa,” jelas Naulin yang kelihatan tenang.

Berikutan kebakaran itu Ketua Umno Bahagian Pensiangan, Datuk Abdul Ghani Datuk Yassin memberi sumbangan berbentuk barang-barang keperluan dapur dan barang makan serta wang tunai.

Sumbangan itu disampaikan oleh Timbalannya Ahuar Rasam yang meninjau kebakaran itu pada Sabtu.

Turut sama meninjau kebaran itu, Pegawai Kemajuan Masyarakat (CDO) kawasan Nabawan Barahim Andipoh dan beberapa AJK Umno Bahagian Pensiangan. Rumah papan yang musnah dan ranap sama sekali dalam kebakaran itu berukuran 30’X40’.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails